onsdag 28 april 2021

Semestern tar snart slut

Här hamnar till en början gamla noteringar om livet på en koloni. Första försöket ägde rum för 11-12 år sedan och det är vad det handlar om här, en notering från 11 augusti 2009.

I gruset har jag befunnit mig idag. Lass efter lass, (två stycken uppdelade i fyra) tunga som järnmalm har jag fraktat fram till kolonilotten. Där har trallen av trä, ett slags ihopspikade fyrkanter, som är impregnerade, behövt få kontakt med omgivande grusgång. Nu har den det! Och mangold, ett mellanting mellan sallad och spenat, har fraktats hem tillika med blommor som knoppats och börjat blomma. Något har växt av det vi hoppades på.

Och sommaräpplen faller hinkvis till marken. Snart skall de väl ändå mogna? Kart står i alla fall inte på vår meny.

Väl hemma tittar jag trollbunden på TV och 
Emma i 1990-tals version. Vacker och tänkvärd. Emma är välmenande, men elak och samtidigt träffande i sina kommentarer. I henne kan man knappast känna igen några kolonister, möjligen med något undantag? Med Kate Beckinsale som Emma Woodhouse och Mark Strong som Mr Knightley från 1996. Som Emma tävlar hon med Doran Godwin från 1972 och Gwyneth Paltrow från 1996.

Om några dagar är semestern till ända. Det var som igår den började och nu nästa dag är den redan över. Hur fort får den gå? Vem har tid att sköta kolonin nu?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

FN behövs

På denna utomordentligt succéartade blogg kan jag publicera ett inlägg och 24 timmar senare är det förmodligen fortfarande oläst. Trycket tr...