onsdag 19 maj 2021

Det tar den tid det tar

Barkmull ska vara bra om man vill få ogräset att vantrivas. Lägger man ett 6 cm tjockt lager av denna skogsdoftande substans på särskilt utsatta ställen så ska dom där växande orosmomenten ge upp. Så står skrivet någonstans. För säkerhets skull har jag lagt ett lager bark mellan skikt av barkmull. 10 säckar barkmull och 4 säckar bark har fördelats under hallonbuskarna och vinbärsbuskarna. Hoppas bara att dom inte stryker med av bara farten. Nu är det bara att vänta och se.

När jag tänker efter är det hela hemligheten med odling, trädgård och koloni: vänta och se! Ha ett långsiktigt perspektiv. Visa tålamod. Efterhand kryper små gröna stänglar och blad upp ur marken. Har man gjort det rätt och haft tur är det grödor som mognar. Spenatplantorna har just vågat sig ovanför markytan. De plirar yrvaket mot solen som skiner just idag.

Tålamod krävs särskilt regniga dagar då det blir kallt och blött att hålla på i landen. Det är inte så klokt att då ligga på knä för att rensa och ansa. Själv ligger jag inte på knä längre. Det är en yrkesskada efter att ha knäböjt ett helt liv är det numera något ostadigt att ta sig upp på benen igen. Enstaka gånger kommer man inte undan. Då blir till att ödmjuka sig och näst intill kräla i stoftet. Bara den som vandrar, eller håller sig, nära marken kan se vad som faktiskt behöver åtgärdas. Väl därnere tar jag på mig läsglasögonen och olala, allt blir synligt.

Två blåbärsbuskar till extrapris har jag grävt ner mellan mina två tidigare. De nyköpta är stora och resliga. De äldre plantorna nästan ber om ursäkt för att de finns till, ynkliga och små som de är. Undrar om och när det kan bli bär på dem? De lär avsky kalkrik jord så det är tur jag inte planterat dem på Gotland där det ligger ett grått skimmer av kalk över markerna. Ofta är marken så hård där att spadarna kröks. Stenigt är det och har man otur ligger kalkhällarna bara någon decimeter under markytan. Bolltistlar och alla möjliga andra tistelsorter trivs däremot utmärkt på ön.

I den snabba tillfredsställelsens tid är det underbart att tvingas vänta. Nu och genast göre sig icke besvär. Det tar den tid det tar. Så det så. Jag väntar och ser..






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

FN behövs

På denna utomordentligt succéartade blogg kan jag publicera ett inlägg och 24 timmar senare är det förmodligen fortfarande oläst. Trycket tr...